آموزش آنلاین قالی بافی



آموزش قالی بافی اینجا کلیک کنید

 

آموزش کامل شغل قالی بافی کلیک کنید

نوشته شده توسط : آموزش قالی بافی

    آموزش آنلاین قالی بافی,
    ویدیو آموزش قالی بافی,
    فیلم آموزش قالی بافی,
    آموزش پیشرفته قالی بافی,
خشتي
در صورتي كه متن فرش با اشكال هندسي، مربع و لوزي شبكه بندي شده و در داخل هر يك از خانه هاي اين شبكه نقش مايه هايي از قبيل گلدان، گل، بته، شاخه گل، درختان گوناگون خاصه سرو و بيد، وحوش و پرندگان به صورت مجرد ترسيم شده باشند به گونه اي كه هر خانه از نظر شكل و محتوا از خانه مجاور متمايز باشد اصطلاحاً طرح را قابقابي و يا به عبارتي ديگر قالب خشتي مي نامند. استفاده از اين طرح در بختياري چنان راجي است كه اگر منشأ آن را از اين ناحيه بدانيم سخني به گزاف نگفته ايم. امروزه با تقليد از اين طرح در شهرستان هاي تبريز، قم، بيرجند، قاليچه ها و فرش هايي بزرگ و كوچك به تعداد قابل ملاحظه بافته مي شوند.
طرح آثار تاريخي
در اين طرح ها تصاوير بناهاي تاريخي الهام بخش پديد آورندگان نقش قالي است و آن ها نقش اين ساختمان ها را يا به صورت كلي و يا اجزايي از آنها را مانند گنبدها و ستون ها و طاق نماها در ميان طرح هاي خود وارد مي كنند. از ميان طرح هاي معروف اين گروه مي توان به طرح گنبد مسجد شيخ لطف الله اصفهان – طرح خرابه هاي تخت جمشيد و نماي طاق بستان كرمانشاه اشاره كرد.
طرح منظره هاي طبيعي و پرتره شخصيت هاي تاريخي
از طرح هاي اصلي اين گروه مي توان به دست بافت هايي با پرتره شخصيت هاي تاريخي و سياسي معروف و تابلوها و منظره هاي طبيعي اشاره كرد كه در گذشته در بين طراحان كرماني مورد اقبال فراوان بود و اين روزها هنرمندان تبريزي و اصفهاني و تهراني با خلق آثار بسيار باشكوهي در اين زمينه از همكاران كرماني خود پيشي گرفته اند كه از ميان اين آثار مي توان به دست بافت هايي كه با استفاده از طرح هاي استاد محمود فرشچيان نقاش نام آور تهيه شده اشاره كرد.
طرح محرابي
الهام بخش طراحان نقش قالي در به وجود آوردن اين طرح، شكل محراب است. متن محراب گاهي ساده و بدون نقش و گاهي پوشيده از شاخ و برگ ها و گل هاي شاه عباسي و گاهي منقش به نقشي از درخت بافته مي شود.
در برخي ديگر از انواع اين طرح در متن محراب به نقش هايي از قبيل گلداني بزرگ انباشته از شاخه هاي گل و يا قنديلي آويزان از سقف محراب بر مي خوريم.
طرح محراب را بافنده هاي قم، كاشان، اصفهان، تبريز و بلوچ بيشتر مي پسندند و به دار مي آورند.
طرح افشان
در بيشتر طرح هاي قالي بافي اشكال و اجزاء تشكيل دهنده طرح به صورت پيوسته و بدون انقطاع ترسيم مي شوند در حالي كه در طرح هاي افشان اجزاء تشكيل دهنده طرح به صورت پراكنده و جدا از يكديگر ولي با فاصله هاي منظم از يكديگر طراحي مي شوند. معروف ترين طرح هاي افشان عبارتند از: افشان دسته گل، افشان اسليمي، افشان شاخه پيچ، افشان شاه عباسي و گلفرنگ.
طرح هاي بندي
در صورتي كه جزء كوچكي از طرح در متن فرش در جهات طول و عرضي تكرار شده و اين اجزائ با گيره هايي به يكديگر متصل شده باشند در اصطلاح طرح را بندي مي نامند.
معروف ترين طرح هاي اين گروه عبارتند از: بندي ورامين يا ميناخاني، بندي اسليمي، بندي باز و بندي يا شيرشكري، بندي آدمكي يا ملا نصرالدين، بندي كتيبه اي و بندي شاخ گوزن حيوان دار.
استفاده از اين طرح كم و بيش در تمامي كارگاه هاي قالي بافي استان هاي شمالي، شرقي و مركزي ايران معمول است.
طرح محرمات يا قلمداني
در صورتي كه متن فرش به نوارهايي با عرض مساوي و با رنگ هاي مختلف و مزين به موتيف هاي ريز نقشي تقسيم گردد به طوري كه زمينه فرش به صورت راه راه به نظر رسد در اصطلاح به آن طرح محرمات نام مي نهند.
اين طرح يكي از قديمي ترين نقش مايه هايي است كه از زمان هخامنشيان تاكنون به گونه هاي گوناگون بر روي انواع پارچه ترمه و دست بافت هاي گره دار، مناطق مختلف بافندگي ايران منعكس شده است. اين طرح كه در پاره اي از نقاط به آن قلمداني نيز مي گويند مورد نظر بافنده هاي فارس، كردستان، تبريز و قم مي باشد.
تذهيب و خط در نقش قالي
تذهيب و نقش قالي در حقيقت دو هنر وابسته و متكي به يكديگر هستند كه پيدايش آن ها به گذشته هاي دور بر مي گردد و اوج اعتبار آن ها در عهد صفويه و كمي جلوتر يعني در زمان سلطنت تيموريان بوده است.
هنرمند تذهيب كار با گردش اسليمي ها و خطوط هم بند و آرايش آن ها با گل ها و آذينه ها و نگاره ها بيشتر آثار مينياتوريست ها و خطاط ها را حاشيه سازي مي كند و كار آن ها را با جلوه و شكوه بيشتري در معرض ديد قرار مي دهد در حالي كه هنرمند نقش قالي با استفاده از همين آذينه ها و نگاره ها حاشيه و متن فرش را طراحي مي كند و در كار خود نيز از كاغذهاي مدرج ميلي متري استفاده مي كند در حالي كه هنرمند تذهيب كار در كارگاه خود از اين نوع كاغذها بي نياز است.
گاهي از خطاطي به هنگام طراحي حاشيه برخي از فرش هاي كرمان، تهران، تبريز و شماري ديگر از مراكز قالي بافي استفاده مي شود و در داخل كتيبه هاي حاشيه فرش اكثر با استفاده از انواع خطوط اشعار و يا نوشته هايي را به مناسبت هاي مختلف مي آورند و يا گاه به گاه در داخل كتيبه هايي كه در متن و يا در بالا و پايين فرشينه ها جاسازي مي كنند نام سفارش دهنده – اهداء كننده، تاريخ بافت – نام بافنده را مي آورند كه سندي بر اعتبار فرش مي شود كه در آينده كار كارشناسان و يا خريداران را در تشخيص آن تخته فرش سهل و ساده مي سازند





:: بازدید از این مطلب : 705
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 8 دی 1393 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








تعمیرات خودرو - تعمیرات خودرو تعمیرات خودرو -تعمیرات خودرو تعمیرات خودرو -تعمیرات خودرو آموزش بافتنی - آموزش بافتنی آموزش بافتنی - آموزش بافتنی آموزش رانندگی - آموزش رانندگی آموزش رانندگی - آموزش رانندگی آموزش رانندگی - آموزش رانندگی آموزش کابینت سازی - آموزش کابینت سازی آموزش کابینت سازی - آموزش کابینت سازی آموزش کابینت سازی -آموزش کابینت سازی آموزش آرایشگری مردانه - آموزش آرایشگری مردانه آموزش آرایشگری مردانه - آموزش آرایشگری مردانه آموزش آرایشگری مردانه - آموزش آرایشگری مردانه آموزش خیاطی - آموزش خیاطی آموزش خیاطی - آموزش خیاطی آموزش خیاطی - آموزش خیاطی پرورش گاو -پرورش گاو پرورش گاو - پرورش گاو پرورش گاو - پرورش گاو پرورش بوقلمون - پرورش بوقلمون پرورش بوقلمون - پرورش بوقلمون آموزش آرایشگری - آموزش آرایشگری آموزش آرایشگری - آموزش آرایشگری چرم دوزی - چرم دوزی چرم دوزی - چرم دوزی چرم دوزی - چرم دوزی پلان معماری - پلان معماری پلان معماری -پلان معماری پلان معماری -پلان معماری پرورش ماهی -پرورش ماهی پرورش ماهی -پرورش ماهی سیستم وبلاگ دهی -سیستم وبلاگدهی